v praxi

O tom, že náš právní řád je neprůhledný jako kalný rybník, který se rychle plní a nic neodtéká, nepochybuje téměř nikdo. Čelíme bezprecedentnímu množství právní regulace, kdy stát disponuje desítkami tisíc právních předpisů se stovkami tisíc povinností. Tato přesycenost vytváří nejen složitý byrokratický aparát, ale klade obrovské nároky na podnikatele. Neudržitelný stav, který stále prohlubuje přijímání nových zákonů a jiných právních předpisů, se stává brzdou pro efektivní fungování společnosti zejména v oblasti ekonomiky. Navíc nárůst regulací a povinností v posledních dvou dekádách zrychluje. Jen v oblasti živnostenského zákona došlo za 20 let k více než 120 změnám, stavební zákon zaznamenal přes 100 novelizací a správní poplatky se upravovaly více než 180krát. Obyčejný podnikatel nemá příliš šanci takové množství změn sledovat.

Při diskuzi o byrokracii nelze pominout evropský rozměr. Tempo přijímání evropských regulací se zvyšuje s každým novým předsedou Evropské komise.

Proto i na evropské úrovni prosazujeme stejné systémové nástroje jako v Česku, aby se omezil prostor pro národní úřady zavádět zbytečné nadstavby.

CO TO BUDE ZNAMENAT

Povinnost sestavovat RIA (hodnocení dopadů regulace)
Přehled povinností
Měření efektivity povinností
Přezkum RIA
Podnět na odstranění regulace
Právní elektronický systém

Nejdřív se musí udělat v právním řádu pořádek. Navrhujeme, aby byla u všech existujících zákonů vytvořena tabulka veřejnoprávních povinností, v rámci níž by byl každý zákon jednotlivě zanalyzován a jeho často složitý text přehledně strukturován ve formě tabulky, případně datových vět.

zák. č. 283/2021 Sb., § 163 odst. 2 písm. d) a sankce § 302 odst. 2 písm. c)

§ 163

Zhotovitel

(2) Zhotovitel je při provádění nebo odstraňování stavby, zařízení nebo terénní úpravy podléhajícím povolení podle tohoto zákona dále povinen

a) provádět nebo odstraňovat stavbu, zařízení nebo terénní úpravu v souladu s rozhodnutím stavebního úřadu, ověřenou dokumentací pro povolení záměru a dokumentací pro provádění stavby nebo dokumentací pro odstranění stavby,

b) zajistit dodržování povinností k ochraně života, zdraví, životního prostředí a bezpečnosti práce vyplývajících z jiných právních předpisů,

c) zajistit, aby práce na stavbě, jejím odstranění nebo terénní úpravě, k jejichž provádění je předepsáno zvláštní oprávnění, vykonávaly pouze osoby, které jsou držiteli takového oprávnění,

d) vést stavební deník nebo jednoduchý záznam o stavbě.

§ 302

Přestupky vybraných osob

(2) Zhotovitel se dopustí přestupku tím, že

a) provede nebo odstraní stavbu v rozporu § 163 odst. 2 písm. a),

b) poruší některou z povinností podle § 163 odst. 1 nebo § 163 odst. 2 písm. b) nebo c), nebo

c) v rozporu s § 163 odst. 2 písm. d) nevede stavební deník nebo jednoduchý záznam o stavbě.

§ 304

Společná ustanovení

(1) Přestupky podle tohoto zákona projednává úřad příslušný podle § 32 až 35; přestupky podle § 302 odst. 4 a § 303 odst. 4 projednává krajský úřad.

(2) Přestupkem podle tohoto zákona není porušení takových podmínek rozhodnutí, které stavební úřad převzal do svého rozhodnutí na základě jednotného environmentálního stanoviska.

(3) Stavbou se pro účely této části rozumí též terénní úprava.

zák. č. 455/1991 Sb., § 5 odst. 1 a sankce § 63 odst. 1 písm. a

HLAVA II

PROVOZOVÁNÍ ŽIVNOSTI

§ 5

Subjekty oprávněné provozovat živnost

(1) Živnost může provozovat fyzická nebo právnická osoba, splní-li podmínky stanovené tímto zákonem (dále jen „podnikatel“); státní povolení k provozování živnosti (dále jen „koncese“) se vyžaduje jen v případech vymezených tímto zákonem.

Přestupky právnických a podnikajících fyzických osob

§ 63

(1) Právnická osoba se dopustí přestupku dále tím, že provozuje činnost, která je

a) živností volnou,

b) předmětem živnosti řemeslné nebo vázané, nebo

c) předmětem živnosti koncesované,

aniž by pro tuto živnost měla živnostenské oprávnění.

(2) Za přestupek lze uložit pokutu

a) do 500 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. a),

b) do 750 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. b),

c) do 1 000 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. c).

§ 64

Společná ustanovení

(1) Přestupky podle tohoto zákona v prvním stupni projednávají obecní živnostenské úřady.

(2) Pokuty vybírá a vymáhá orgán, který je uložil.

Přepisem povinností do tabulky lze identifikovat např. nedokonalé definice, nedostatečné lhůty, nepřiměřené sankce či souběh kontrol více dozorových orgánů.

Pokud takovéto strukturované tabulky různých zákonů porovnáme mezi sebou, zjistíme že některé povinnosti jsou duplicitní, vzájemně si odporují nebo se dokonce vylučují.

Všechny veřejnoprávní povinnosti ze všech zákonů se dají takto zpracovat do přehledné tabulky. Při každé novele pak stačí tabulku pouze aktualizovat. U nových zákonů s novými povinnostmi by díky automatické křížové kontrole bylo možné snadno odhalit případné nesoulady s povinnostmi, které už právní řád obsahuje. Součástí přijímání nových zákonů už navrhovaná tabulka je.

Tímto postupem lze provést revizi celého právního řádu, na jejímž základě by poté mohlo dojít k okamžitému zrušení zbytečných nebo přežitých povinností, k odstranění duplicit a výkladových nejasností, ale také ke zpřesnění procesu, jak a jakou formou povinnosti plnit.

V antibyrokratickém zákoně též navrhujeme, aby byla prováděna také pravidelná roční kontrola efektivity uložených povinností. To znamená, že by ministerstva nebo jiné úřady vyhodnocovaly, zda jsou jednotlivé povinnosti i nadále potřebné, skutečně dodržované, kontrolované a případně sankcionované. Posoudily by, jak velká byrokratická zátěž je s plněním povinnosti spojena – zda je tato zátěž stále opodstatněná a zda by případně v nadcházejícím období nemohlo dojít k jejímu snížení.

PŘEBUJELÁ BYROKRACIE JE SKRYTÝ KONKURENT PODNIKATELŮ

Máme za to, že veřejná moc by měla být pomocníkem podnikatele, nikoli jeho protivníkem. Přesto se stále častěji ukazuje, že stát v mnoha oblastech přerůstá své původní poslání chránit pravidla hry a začíná se sám stávat jejím hráčem. Tím narušuje přirozené konkurenční prostředí a vytváří prostor pro byrokratického „černého pasažéra“, který podnikatelům odčerpává čas, peníze i energii potřebnou k jejich činnosti.

Proto mimo jiné navrhujeme, aby organizace zastupující podnikatele měly možnost iniciovat odstranění neodůvodněné regulace. Je zřejmé, že při posuzování efektivity právních předpisů nemusí vždy dojít ke shodě mezi úřady a zástupci podnikatelské sféry. V takových případech by mělo dojít k posouzení vzniklého rozporu nejvyšším politickým exekutivním orgánem státu – vládou. Právě vláda má posoudit, zda regulace a byrokracie uložená podnikatelům nepředstavuje neúměrnou zátěž a nelimituje hospodářský a sociální rozvoj země. Vláda by musela ve stanovené lhůtě rozhodnout, zda návrh na odstranění neodůvodněné regulace nebo nadměrné byrokracie podpoří a předloží k projednání do Parlamentu, anebo zda takový návrh považuje za nedůvodný a ponechá rozsah regulace v dosavadním stavu, přičemž k tomu bude muset uvést věcné argumenty.

NAŠÍM CÍLEM JE
systematické a kontinuální sledování a popř. snižování neodůvodněné regulatorní a nepřiměřené byrokratické zátěže
zapojení podnikatelů a veřejnosti do procesu přezkumu byrokratické zátěže
přehlednější a srozumitelnější právní řád
třídění povinností podnikatelů podle oboru podnikání a podnikatelských událostí
méně papírování, více času na podnikání
efektivnější stát
bohatší společnost

Navržený systém by měl vést k trvalému tlaku na zavádění jen takové regulace a byrokracie, která je skutečně nezbytná a jejíž cíle nelze zajistit jinou cestou.